• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31638
+
-

تهدید سلامت  با قفس آلوده

دکتر محمود‌رضا رسولی| مدیرکل دامپزشکی استان همدان: 


دلیل مخالفت ما با حضور این واحد‌های صنفی در بازار همدان بیماری‌های مختلف مشترک بین انسان و پرندگان، مانند آنفولوآنزای فوق حاد پرندگان است که با بروز و رواج این بیماری بین پرندگان براساس شرح وظایف قانونی خود برای حفظ سلامت و بهداشت جامعه ملزم به سرکشی این واحد‌ها و به ضرورت ملزم به اجرای طرح قرنطینه و ضد‌عفونی مکان‌های عرضه پرندگان هستیم. 

در این‌ بازار به دلیل مجاورت پرند‌ه‌فروشان با پوشاک‌فروشی‌ها امکان اجرای این طرح‌های بهداشتی و پیشگیرانه در حوزه دامپزشکی را نداریم و باید این اصناف در محیطی به فعالیت خود ادامه دهند که این شرایط بهداشتی را داشته باشد؛ افزون بر آن تاکنون نه برای فعالیت این مراکز و نه بازار موقت ساماندهی پرندگان همدان تاییدیه‌ای نداده‌ایم و نخواهیم داد. البته به دلیل جابه‌جایی موقت این واحد‌ها می‌توان گفت در شرایط فعلی اقدام مثبتی است اما اگر قرار است محیطی دائمی برای فعالیت این اصناف ساخته شود باید از همه مراکز مسئول استعلام‌های لازم را بگیرند و بعد برای ساخت اقدام کنند. 

ساخت مراکزی مانند بازار پرندگان باید حریم مشخص داشته باشد تا بر مبنای جداول دامپزشکی محل مورد نظر برای سایر واحد‌ها مشکلی به لحاظ بهداشتی و محیطی ایجاد نکند. البته این را هم قبول داریم که مشکلات را نمی‌توان در یک بازه زمانی کوتاه یا در اصطلاح یک شبه حل کرد، اما می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد و در مدت مشخص با سعه صدر به اجرا در‌آورد تا بازاری برای فروش پرندگان در همدان راه‌اندازی شود که مانند بازار پرنده فروشان تهران(بزرگراه آزادگان) تا سال‌ها بدون مشکل برای محیط شهری به کار خود ادامه دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید